سایت کتاب ایرانی
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
حوصله درس خواندن ندارم

چرا بعضی وقت ها حوصله درس خواندن ندارم؟ + 9 راهکار

چرا بعضی وقت ها حوصله درس خواندن ندارم؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که حس و حال درس خواندن نداشته باشید. ممکنه از خودتون سوال کنید که چرا بعضی وقت ها حوصله درس خوندن ندارم؟ و این بی حوصلگی آیا راهکار و راه حلی داره؟ یا نه؟

ممکنه خیلی وقت ها تصمیم گرفته باشید که درس بخوانید اما حس و حالش را نداشته باشید. باید یادآوری کنم که درس خواندن برای خیلی از افراد جزء کارهای سخت و طاقت فرسا است.

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که راه حل هایی برای جلوگیری از بی حوصلگی پیدا کنیم و کمک کنیم تا با علاقه به مطالعه بپردازید.

چرا بعضی وقت ها حوصله درس خواندن ندارم؟ + 9 راهکار
چرا بعضی وقت ها حوصله درس خواندن ندارم؟ + 9 راهکار

چطور حس درس خواندن پیدا کنم؟

همه ی ما آدم ها گرایش به سمت تنبلی داریم. اصلا یک لذت عجیبی در تنبلی هست که در هیچ چیز دیگری وجود ندارد. چطور حس درس خواندن پیدا کنم؟ چقدر با این رفتارها کیف می کنید:

  • نشستن جلوی تلویزیون و تخمه شکستن و فیلم یا فوتبال دیدن.
  • بازی با گوشی و چک کردن فضای مجازی
  • خوابیدن تا لنگه ظهر
  • ….

ما معمولاً برای کارهای حاشیه ای و فرعی حس و حال داریم؛ اما وقتی قراره مطالعه کنیم و درس بخوانیم به سختی به سمتش می ریم. علت اصلی این مورد هم اینه که درس خواندن کار سختیه. ما وقتی کار سخت و انجام می دیم که هدف خاص و بزرگی داشته باشیم.

تا وقتی دلیل محکمی برای درس خواندن پیدا نکنیم و هدف مشخصی نداشته باشیم به اون سمت نمی ریم. پس در قدم اول دانش آموزان (علی الخصوص دانش آموزان پایه نهم) باید به دنبال هدف و دلیلی برای مطالعه کردن باشند.

وقتی انگیزه و دلیل محکمی برای درس خواندن نداشته باشیم، هدف مشخصی در زندگی ما نباشد، یا حتی شغل و آینده ی ما به دلیل تمکن مالی پدر تامین باشد و مواردی از این قبیل، بیشتر به دنبال بازیگوشی می رویم تا درس خواندن.

یکی از کارهای دیگری که باید برای ایجاد حس درس خواندن انجام دهیم، این است که باید به دنبال دلایل درس نخواندن بگردیم. در واقع موانع یادگیری و درس خواندن خود را پیدا کنیم.

تا وقتی دلایل عدم علاقه به مطالعه رو در خودمون پیدا نکنیم، نمی تونیم درست درس بخونیم.

یکی از دلایل اصلی عدم علاقه و بی حالی در هنگام مطالعه اینه که ما نحوه صحیح مطالعه کردن رو نمی دونیم. برای همین هم درس خواندن لذت که نداره هیچ، خیلی خسته کننده هم هست.

پس می تونیم بگیم که ما درس خوندن و دوست نداریم چون درس خوندن و بلد نیستیم.

یکی از راه حل های مناسب برای ایجاد حس و حوصله در هنگام مطالعه کردن اینه که ما شیوه های مطالعه رو یاد بگیریم. یکی از شیوه های مطالعه کردن تند خوانیه، قطعاً وقتی این شیوه ها رو یاد بگیریم به مطالعه هم علاقمند میشیم.

چرا حوصله درس خوندن ندارم؟
چرا حوصله درس خوندن ندارم؟

اصلی ترین موانع عدم علاقه به درس خواندن

دلایل زیاد و عوامل متعددی در از بین بردن حس مطالعه در ما وجود دارد. که بعضی از این عوامل تاثیر بیشتری در از بین بردن علاقه نقش دارند. این عوامل هم باعث میشن که علاقه ما کم بشه و هم با سخت و دشوار کردن مطالعه، زمان یادگیری رو هم طولانی می کنن.

از جمله موانعی که حس مطالعه کردن و از بین می برند موارد زیر هستند:

عدم تمرکز: عدم تمرکز در موقع درس خوندن باعث میشه تا به سمتش نریم. وقتی تمرکز نداریم یاد نمی گیرم پس با خودمون می گیم که وقتی یاد نمی گیرم چرا بخونم !!!

سرعت پایین مطالعه: سرعت کم و خیلی کم در موقع مطالعه کردن یک خصوصیت بدیست که باعث خستگی زودهنگام ما می شه و هم ما رو از درسها عقب می ندازه و هم از درس خوندن دل زده می کنه.

عدم استراحت کافی: اگر خواب کافی نداشته باشیم و درست استراحت نکرده باشیم یادگیری اتفاق نمی افته. یادگیری مطالب برای ذهن خسته، کار سخت و دشواری است.

تلمبار کردن درسها: وقتی همه ی درسها رو به شب امتحان موکول کنیم، قطعاً مطالعه کردن کار سخت تری میشه و در واقع یک غول یا حتی یک سنگ بزرگ می شه. در ضرب المثل هم داریم «سنگ بزرگ علامت نزدنه».

راه های ایجاد انگیزه برای مطالعه و درس خواندن

برای ایجاد انگیزه و گرایش دانش آموزان به سمت مطالعه و درس خواندن راه های زیادی وجود دارد که ما این موارد را به طور مختصر شرح می دهیم:

1.ایجاد انگیزه برای درس خواندن

همان طور که اشاره شد یکی از دلایل اصلی در عدم گرایش به درس خواندن و مطالعه کردن نداشتن انگیزه است. ایجاد انگیزه برای فرزندان می تواند تاثیر بسیار مهمی در مطالعه کودکان و نوجوانان داشته باشد.

وقتی برای کاری انگیزه نداریم اما مجبور میشیم تا انجام بدیمش، در واقع مثل یک ربات عمل می کنیم. رباتی که هدف از انجام دادن اون کار و نمی دونه و خوب یا بد انجام شدن ش هم براش مهم نیست.

هدف دانش آموز بی انگیزه از درس خوندن کسب نمره و رضایت والدینه تا یادگیری و عملکرد بهتر در درسها. تا رسیدن به یک هدف بزرگ تر و ایده آل تر.

پس بهتره که برای خودمون و فرزندمون یک هدف مشخص کنیم تا بر اساس اون هدف درس بخونیم. این هدف بر اساس سن دانش آموزان متفاوت هست.

برای دانش آموزان پایه نهم آینده ی شغلی و کسب درآمد خوب از رشته و شغل خودشون می تونه انگیزه خوبی باشه. برای دانش آموزان پایه های پایین تر جایزه می تونه به عنوان یک انگیزه باشه. البته به صورت درست و اصولی.

2. ایجاد حس درس خواندن بدون اجبار

بیشتر وقتا انجام کار از روی اجبار نتیجه ی معکوس میده. اگر خودمون رو مجبور به انجام کاری کنیم و یا حتی فرزندمون رو مجبور درس خواندن کنیم، این اجبار نتیجه نمی ده و حس درس خواندن هم ایجاد نمیشه.

اگر فرزند شما علاقه به بازی در گوشی تلفن همراهش دارد، به او بگوید که 5 تا 10 دقیقه بازی کند بعد گوشی را بگیرید و 45 دقیقه بعدی را به عنوان زمان مطالعه در نظر بگیرید. سپس دوباره 5 تا 10 دقیقه بازی و بعد 45 دقیقه مطالعه کند.

یکی از تکنیک های مطرح برای مطالعه کردن این است که بعد از هر 25 دقیقه درس خواندن، 5 دقیقه استراحت کنیم. پس از 4 بار مطالعه کردن (4 تا 25 دقیقه) 15 دقیقه را به استراحت اختصاص بدیم. این تکنیک باعث می شود تا در حین مطالعه کمتر خسته بشید و مطالعه ساده تر و لذت بخش تر بشه.

راهکارهایی برای ایجاد علاقه به درس خواندن
راهکارهایی برای ایجاد علاقه به درس خواندن

3. درس خواندن را لذت بخش کنید

برای ایجاد علاقه به درس خواندن و لذت بردن از این کار باید علاقه را به درس ایجاد کنید. درس خواندن به خودی خود لذت بخش نمی شود. یکی از شیوه های ایجاد علاقه به مطالعه این است که تنفر را کنار بگذارید و دوستانه رفتار کنید.

دانش آموزی از درس شیمی متنفر بود. همیشه از این درس نمره بسیار پایینی می گرفت. یک روز تصمیم گرفت که این مشکل را برطرف کند. او فضای درس خواندن خود را مثل فضای یک شهربازی لذت بخش کرد.

در تصور او جایی که درس می خواند یک فضای بازی و شوخی بود. خود را در نقش یک معلم شیمی قرار داد که قرار بود به کودن ترین دانش آموزان درس بدهد. به همین خاطر مسئله را بارها و بارها می خواند و بلند به دانش آموزان فرضی درس می داد.

 تلاش او در یاد دادن به دانش آموزان فرضی باعث شده بود که خوب یاد بگیرد. با شوخی یاد بگیرد. با حال خوب یاد بگیرد و در کلاس درس واقعی نیز معلم همکلاسی هایش بشود.

4. ایجاد حس درس خواندن با ایجاد رقابت

برای لذت بخش کردن مطالعه و درس خواندن می تونی با یک دوست رقابت کنی. بهتره نمرات این دوست از نمرات تو در بیشتر درسها بهتر باشه. در واقع بهتره با شاگرد اول کلاس رقابت کنی تا این حس رقابت هم جذابیت برات داشته باشه و هیجان. و همچنین انگیزه بیشتری بهت بده برای کسب نمره بهتر.

وقتی تصمیم می گیری که با کسی رقابت کنی به دنبال راه های مختلفی هستی که از طرف مقابل سبقت بگیری. پس وقتی این مسابقه، مسابقه ی درس خواندن می شود، باید خود را به مهارت های مطالعه مجهز می کنی.

راستی ممکنه تو خودت شاگرد اول کلاس باشی اون وقت چیکار می خوای بکنی؟ با کی رقابت می کنی؟ با دانش آموزان مدرسه دیگه؟ رتبه یک شهرستان می خوای بشی؟

آها فهمیدم می خوای تراز یک آزمون های آمادگی برای مدارس خاص و المپیاد بشی؟ یا نه داری به رتبه یک کنکور فکر می کنی و دانشگاه تراز اول کشور. یا شایدم داری به یک دانشگاه فوق العاده تو خارج از کشور فکر می کنی! من فک می کنم نباید خودت و محدود کنی. نظرت چیه گل آقا یا گل بانو؟

5. عذاب وجدان و ترس ها در درس خواندن

بعضی وقتها برای رفتن به سمت درس خواندن نیاز به یک تلنگر داریم. حس هایی که در ما وجود دارد، مثل ترس ها و عذاب وجدان می توانند نقش مهمی در ایجاد علاقه به مطالعه داشته باشند.

عذاب وجدان از اینکه چرا این همه زحمت پدر و مادرمون و نادیده می گیریم و کمترین تلاشی برای آینده مون نمی کنیم. عذاب وجدان از اینکه پدر با سختی تلاش می کنه تا خرج تحصیل ما رو بده. عذاب وجدان چند شیفت کار کردن پدر. عذاب وجدان استرس های مادر.

گاهی ترس های ما نیز به ما کمک می کند که به سمت مطالعه گرایش پیدا کنیم. ترس از آینده و نداشتن شغل مناسب. ترس از بیکاری. ترس از ناآگاهی. ترس از بی سوادی. ترس از گرفتاری در دام اعتیاد و ….

حس مطالعه
حس مطالعه

6. وقت شناسی در درس خواندن

ممکن است که برای خواندن یک درس دو سه روز زمان داشته باشید و شما کار را به روز آخر بیندازید. بهتره در این مواقع «دقیقه نودی نباشیم». دقیقه نود درس خواندن و شب امتحان مطالعه کردن جز فشار مضاعف و تنفر از کتاب و مدرسه چیزی به شما نخواهد داد.

پس آهسته و پیوسته برو و هر روز مقداری از کتاب و بخون و شب آخر فقط درس هات و مرور کن. اگه قراره تغییری انجام بشه راهش همینه ها. اگه قراره اتفاقی بیفته همین مدیریت زمانه ها. تو کارت برنامه ریزی داشته باش هر چند که داشتن برنامه خودش مهارت می خواد.

اگر بی موقع بری سمت درس خوندن، مثلاً کی؟ مثلاً وقتی که ناهار سنگین خوردی، یا وقتی که از باشگاه اومدی و خسته ای، بعد از باخت تیم محبوبت، بعد از اعصاب خوردی بابت بحث با خواهر و برادرت و مواردی از این قبیل، اولین جمله ای که به ذهنت می رسه اینه: «الان حس درس خواندن ندارم»

«حسش نیست» یعنی الان زمان مطالعه نیست. باید زمان رو مدیریت کنید. کمی استراحت کنید. سرحال و پر انرژی که شدید، اتاقتون و مرتب که کردید (مرتب بودن اتاق هم به حس مطالعه کمک می کنه)، لباس مناسب و راحت بپوشید و شروع کنید به مطالعه کردن.

برنامه ریزی مناسبی داشته باشید تا با احترام به خودتون، هم از زمان مطالعه و هم از زمان استراحت به خوبی استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: اصول برنامه ریزی روزانه ویژه دانش آموزان پایه نهم


7. اولویت بندی در درس خواندن

همان طور که اشاره شد برنامه داشتن به ایجاد حس خوب کمک می کند. اما در برنامه ریزی اولویت دادن به درس ها از اهمیت زیادی برخودار است.

این اولویت بندی بر اساس شرایط هر فرد متفاوته. برای بعضی از دانش آموزان اولویت اصلی در خواندن دروس حفظیه و برای بعضی دیگر دروس محاسباتی.

اگر روز بعد درسی را امتحان داشته باشید این درس نسبت به سایر دروس باید در اولویت اول باشد. یا در انجام کارها نیز اولویت بندی به شما کمک می کند تا زودتر و بهتر به هدف برسید. کارهای مهم را ابتدا انجام دهید و سپس به سایر فعالیت ها رسیدگی کنید.

مثلاً اگر دو برنامه (1.خرید و 2.مطالعه کردن) جز برنامه های امروز عصر شما باشد، وقتی انرژی بیشتری دارید مطالعه کنید و خرید کردن را بعد از آن به عنوان تشویقی برای خود در نظر بگیرید. این خرید می تواند خرید نان یا هر چیز دیگری باشد.

8. مشورت گرفتن در ایجاد علاقه به درس خواندن

ممکن است درسی را مطالعه کنید و محتوای آن را متوجه نشوید، در این جور مواقع به جای اینکه بگویید «درس خواندن سخت است» به دنبال راه حل یادگیری آن درس باشید. وقتی با این افکار مقابله کنید در واقع علاقه به مطالعه را در خود تقویت کرده اید.

اگر در این جور مواقع با مشکلی روبرو شدید حتماً از افراد صاحب نظر مشورت بگیرید. این افراد هر چقدر به شما نزدیک تر باشند بهتر است. پس در اولین قدم بهتر است از یک دوست و یا همکلاسی کمک بگیرید. اگر به نتیجه نرسیدید به معلم خود و سپس سایر افراد مراجعه کنید.

9. دوستان بی حوصله در درس خواندن

مانع اصلی مخصوصاً در بین نوجوانان، بی علاقگی و بی انگیزگی هم کلاسی هاشونه. دوستان بی انگیزه سمن. سم کشنده. مراقب دوستان فرزندان تان باشید. در انتخاب دوست دقت کنید تا کسی همراه فرزند شما باشد که اهل مطالعه و درس خواندن است.

چطور حس درس خواندن داشته باشیم؟ سخنی با والدین

گاهی وقتها ممکن است که دانش آموزان واقعاً بی حوصله باشند و حس درس خواندن نداشته باشند. در این مواقع فشار آوردن و عصبانی شدن فقط شرایط را بدتر می کند. فرزندان هم مثل ما که ممکن است تحت فشارهای زندگی قرار بگیریم، گاهی بی حوصله، بی انگیزه، بی حال و بی علاقه می شوند.

پس در این مواقع بهتر است در کنارشان باشیم. همدم و همراهشان باشیم و شرایط را درک کنیم. مانند یک دوست در کنارش بمانیم و با دلسوزی کمکش کنیم.

شاید بهترین شرایط برای مطالعه و ایجاد انگیزه برای درس خواندن این باشد که خود ما والدین هم همراه فرزندمان مشغول مطالعه باشیم. این که همه ی اعضای خانواده در یک زمان مخصوصی مطالعه می کنند، علاوه بر ایجاد فرهنگ مطالعه،حس و حال خوبی را در فرزندان ایجاد می کند.

در نهایت انجام کارهای مشترک با فرزندان باعث می شود تا آنان حس بهتری نسبت به والدین داشته باشند و در مواقع مختلف حرف شنوی از والدین بیشتر شود.

دلایل دیگر نداشتن حوصله در درس خواندن

یکی از دلایل و مشکلات اصلی در نداشتن حوصله در هنگام درس خواندن کند خوانی دانش آموزان است. تعدادی از این مشکلات به همراه راه حل آن را در زیر بررسی می کنیم:

  • کلمه خوانی: با توجه به اینکه مغز انسان با معنی و مفهوم جمله سر و کار دارد، بهتر است تا به جای کلمه خوانی از جمله خوانی استفاده کنیم.
  • بلندخوانی: وقتی مطلبی را بلند می خوانیم، محتوا و اطلاعات از دهان به گوش و سپس به مغز می رسد در حالی که وقتی چشم خوانی می کنیم، چشم مطالب را می بیند و مغز آن مطلب را درک می کند.

در واقع مسیر رسیدن مطلب در شیوه چشم خوانی کوتاه تر است. پس بهتر است به جای بلندخوانی از چشم خوانی استفاده کنیم.

  • لب خوانی: معمولاً تکان خوردن لب ها هم سرعت مطالعه را کاهش می دهد و هم تمرکز فرد را پایین می آورد
  • برگشت چشم به عقب: با توجه به اینکه در هنگام مطالعه چشمی، چشم به طور ناخودآگاه به عقب بر می گردد و کلمات قبل را می بیند بهتر است که با انگشت یا خودکار و … مطالبی که می خوانیم را خط ببریم.
راهکار ایجاد حس و حوصله درس خواندن
راهکار ایجاد حس و حوصله درس خواندن

سخن آخر برای وقت هایی که حوصله درس خوندن نداریم

نمی دونم تو چه شرایطی هستی؛ فقیری یا غنی، ثروتمندی یا محتاج نون شبت، گرفتاری یا بی دغدغه، جز افراد متوسط جامعه هستی یا جز پولدارا، فرقی هم نداره که تو کدوم طبقه اجتماعی هستی، مهم اینه که بخوای و بتونی خودی نشون بدی.

یعنی چی خودی نشون بدی؟ ببین گل بانو! ببین گل آقا! اگر تو اوضاع خوبی هم داشته باشی باید خوب خوندن و یاد بگیری اگر اوضاعت خوب هم نیست باید علاقه به مطالعه داشته باشی.

اگر همه ی ما علاقه به مطالعه داشته باشیم و کتاب و آموختن و دوست داشته باشیم می تونیم اولاً تغییر بزرگی در زندگی خودمون و دوماً در ساختن جامعه داشته باشیم.

حس وطن دوستی به من میگه که باید عشق رو در همه ی هم وطنامون ایجاد کنیم. عشق به دانایی باعث میشه تا ثروتمند با دارایی ش کمک کنه به بهبود اوضاع. عشق به دانش باعث میشه تا فقیر ثروتمند بشه و هم به خودش و هم به خانواده و جامعه ش کمک کنه.

کتاب رو مثل یک دوست مثل یک محبوب باید هر شب بوسید و ازش تشکر کرد که قراره لذت دانایی رو بهمون بده.

کتاب و درس و دانش رو باید با عشق خوند که قراره زندگی رو متحول کنه. هر کسی تو هر شغلی تو هر جایی نیاز به آگاهی و دانش داره. پس مسیر پیشرفت، مسیر داناییه. برای دانایی باید علاقه به مطالعه داشته باشیم. همین!

به امید روزهای خوب برای تو، برای میهنم.

آدرس پیج اینستاگرام ما: ketabeiani_com

کاربران عزیز سایت کتاب ایرانی دوره آموزشی مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای رشته های شغلی آموزگاری، آموزگار استثنایی، دبیری، هنرآموزی و مشاغل کیفیت...
اگر قصد دارید تا دانشجوی تربیت معلم بشید نیاز به دوره آموزشی بحث گروهی مصاحبه دانشگاه فرهنگیان در سال 1402 دارید. بحث گروهی مصاحبه دانشگاه...
کاربران محترم سایت کتاب ایرانی در این دوره آموزشی با ساده ترین روش آموزش انیمیشن سازی آشنا می شوید. ساده ترین شیوه آموزش انیمیشن سازی...
دانش آموزان عزیز پایه نهم برای موفقیت در آزمون تیزهوشان نیاز به تست تیزهوشان برای دروس اصلی علی الخصوص ریاضی نهم دارند. داشتن تست به...
فیلم آموزش زبان برنامه نویسی پایتون این دوره آموزشی کاملا رایگان است. دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم و همچنین سایر علاقمندان به آموزش...
+عزیزان دل، دانش آموزان جان؛ آموزش های کاربردی در زمینه های مختلف را در این بخش تحت عنوان آموزش کتاب کار و فناوری برای شما...
تدریس کامل کتاب فارسی نهم کتاب ادبیات یکی از مهمترین دروس پایه نهم است. دانش آموزان با تهیه این دوره، فیلم تدریس کتاب فارسی نهم...
تدریس کتاب علوم نهم این دوره آموزشی شامل فیلم تدریس کل کتاب علوم پایه نهم است. دانش آموزان پایه نهم برای یادگیری عمیق تر و...
فیلم کتاب ریاضی ششم با تهیه این دوره آموزشی شما می توانید فیلم تدریس کل 26 درس کتاب ریاضی ششم را در اختیار داشته باشید....
 تدریس کتاب ریاضی نهم این دوره آموزشی شامل فیلم تدریس کل کتاب ریاضی پایه نهم است. علاوه بر این نکته و راه حل های تست...
نوشته های مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *